0472 –215 98 63 atasamett@gmail.com

Lisansüstü Öğrencilerine Çocukları Depreme Hazırlama Konusunda Bilinçlendirme Eğitimi

Amaç ve Kapsam

ETKİNLİĞİN AMACI

Depremler her alanda olumsuz sonuçlara sebep olduğu gibi eğitim alanına da olumsuz sonuçlara neden olmaktadır. Depremler, okul binalarına zarar verebilir ve bu da öğrencilerin ve öğretmenlerin güvenliğini tehlikeye atabilir. Hasar gören binaların onarımı veya yeniden inşası, öğrencilerin eğitimini aksatabilir (Öztürk, 2013). Depremler sonucu insanların kaybolması veya yaralanması, eğitim faaliyetlerini aksatabilir. Öğrencilerin okula gelmesini engelleyebilir veya öğretmenlerin okula gelememesine neden olabilir (Sert vd., 2016). Depremler, özellikle de yıkıcı olanları, öğrenciler ve öğretmenler üzerinde psikolojik etkilere neden olabilir. Deprem sonrası stres, kaygı ve travma, öğrencilerin öğrenme yeteneklerini azaltabilir ve öğretmenlerin derslerinde odaklanmalarını engelleyebilir (Doğan ve Koç, 2017). Depremler, okullarda kullanılan kitaplar, notlar, bilgisayarlar ve diğer eğitim malzemeleri gibi eğitim materyallerine zarar verebilir veya bunların kaybolmasına neden olabilir. Bu, öğrencilerin eğitimine müdahale edebilir ve öğretmenlerin materyal eksikliği nedeniyle derslerini hazırlamalarını zorlaştırabilir. Okulların kapatılması veya öğrencilerin taşınması, eğitim programlarının aksamasına neden olabilir ve öğrencilerin derslerindeki ilerlemelerini etkileyebilir. Eğitim sürecinde yaşanan bu olumsuz değişiklikler eğitim sürecinin doğrudan etkilenen en temel öğesi olan öğrenci üzerinde pek çok etki bırakabileceği düşünülebilir. Öğrencilere deprem konusunda temel bilgileri kazandırmak, depreme yönelik bilinç oluşturmak ve depreme yönelik hazırlıkları yapmak eğiticilerin en büyük sorumluluklarından biridir (Tuncer vd., 2021). Bu bağlamda eğiticilerin deprem öncesinde, sırasında ve sonrasında ne yapacaklarını bilmeleri oldukça önemlidir (Tekin ve Dikmenli, 2021). Yapılacak bu projenin amacı da çocuk ile çalışan ve lisansüstü eğitimlerine devam eden bireylere deprem konusunda çocukların bilgilendirilmesi ve bilinçlendirilmesi için yapmaları gerekenler konusunda yönlendirme sağlamak ve rehber olmak, bu kişilerin uygun yöntem ve teknikleri öğrenmelerinde rehber olmaktır.

ETKİNLİĞİN KAPSAMI

Bu amaç doğrultusunda bireylere verilecek eğitimin içeriğinde aşağıda verilen sorulara yönelik yanıtlar olacaktır:

  • Deprem nedir? Psikolojik, sosyal ve ekonomik etkileri nelerdir?
  • Eğitim sırasında depreme yakalanma durumunda yapılabilecekler nelerdir?
  • Öğretim programları depreme yönelik olarak nasıl uyarlanabilir?
  • Deprem sonrası sınıf yönetimi nasıl olmalıdır?
  • Depreme yönelik kurum ve ebeveyn arasında nasıl bir iş birliği olmalıdır?
  • Psikolojik sağlamlık nedir?
  • Deprem sonrası çocuklarda bağlanma nasıl olmaktadır?
  • Deprem sonrası çocuk resimlerinin analizi nasıl yapılır?
  • Deprem sonrası oyun terapisi nasıl kullanılır?
  • Çocuklarda can güvenliği ve depremde can güvenliği nasıl olmalıdır?
  • Deprem sonrasında Travma Sonrası Stres Bozukluğu (TSSB), ölüm, yas süreçleri nasıl atlatılmalı ve psikolojik ilkyardım nasıl uygulanmalıdır?