0472 216 20 35 Faks: 0472 215 42 29/6101 iif@agri.edu.tr

İslami İlimler Fakültesi

Fakültemizde “Din Eğitimi Usul ve Yöntemi” Konulu Konferansı Düzenlendi


Ağrı İl Milli Eğitim Müdürlüğü Din Öğretimi Şubesince Ağrı İbrahim Çeçen Üniversitesi İslami İlimler Fakültesi ev sahipliğinde Fakültemiz Dekanı Prof. Dr. Adem YERİNDE’nin katılımlarıyla ““Din Eğitimi Usul ve Yöntemi”  konulu konferansı düzenlendi. Fakültemiz Konferans Salonunda gerçekleşen programa Ağrı merkezde görev yapan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi  öğretmeleri ile İmam Hatip Liselerinde çalışan Meslek Dersleri  öğretmenleri ile Arapça öğretmenleri katıldı.

Konferansına Nurettin Topçu’nun “Millet ruhunu yapan maariftir; maarif hangi yönde yürürse, millet ruhu da onun arkasından gider. Şu halde millet, maariftir. Maarif de muallimdir.” sözüyle başlayan Prof. Dr. Adem YERİNDE, din duygusunun  fıtrî olduğunu, her insan doğası gereği yüce bir varlığa inanma ihtiyacı duyduğunu bir çok düşünce adamının sözlerinden alıntılar yaparak anlattı. Daha sonra sözü eğitime özelliklede din eğitimine getirerek,  “Din öğretimi: Dinin itikat, ibadet, muamelat ve ahlak ilkelerini öğretmektir. Eğitimin temel sorusu: «Nasıl bir insan yetiştirmek istiyorsun?» Din eğitimi, ahlak eğitimidir. İnsan temiz doğar; kalbi ve zihni temiz bir levha gibidir. İnsan; telkin ve terbiyeyle iyi biri olabileceği gibi kötü biri de olabilir. Mevlana (ö. 672/1273): ‘İnsan ormana benzer. Nasıl ki ormanda binlerce temiz ve pis huylu hayvan varsa, insanda da her türlü güzellik ve çirkinlik vardır. Hangi özellik insanda üstün ise buyruk onundur.’ der.” dedi. Prof. YERİNDE, konuşmasına şöyle devam etti: “Farabi (ö. 950), fert ve toplumun dünya ahiret saadeti dört tür davranıştadır der ve bunları:
1. Nazari erdemler,
2. Fikri erdemler,
3. Ahlaki erdemler,
4. Ameli sanatlar,şeklinde sıralar.

Nazari erdemler öğretimle, ahlaki erdemler eğitimle kazanılır. Ahlak eğitimi verilmeyen insanlarda bilgi faydadan çok zarar verir. Eğitimin vazifesi, ruhsal ve bedensel kabiliyetleri dengeli bir şekilde geliştirerek, iyi, doğru ve güzel eğilimleri ortaya çıkarmak ve kötü, yanlış ve çirkin eğilimleri de ıslah etmek olmalıdır. A. Kant (ö. 1804): ‘İnsan ancak eğitimle insan olur.’ der. Ahlak eğitimi verilmeyen insanlarda bilgi faydadan çok zarar verir.”

Sağlıklı bir din eğitimi vermek için; Din Felsefesi, Din Sosyolojisi, Din Psikolojisi, Bilim Felsefesi gibi branşlardan yararlanmalı diyen Prof. YERİNDE, ”Sağlıklı bir din eğitimi; Aklı tatmin edici tutarlı bir inanç sistemi öğretir; ruhi ve zihni buhranları önler.  Allah inancına bağlı olarak sağlıklı ailevi ve ictimai ilişkiler kurmasına yardımcı olacak evrensel ahlak ilkeleri öğretir. Sağlıklı bir din eğitimi, özellikle ahiret inancı; bireylerin milli ve manevi değerlere bağlı olarak yetişmelerini teminle birlikte eğitimin amacına ulaşmasına da yardımcı olur. Bilgi ve birikimini mesleki alanda kullanma yollarını öğrenmiş çalışkan, mesleğine bağlı, yurdun her yerinde seve seve hizmet etmeye hazır, toplum kalkınmasına kültürel, ekonomik ve sosyal yönden katkıda bulunan, yaşayışı ve çevresine tesiri bakımından örnek alınmaya layık meslekçi yetiştir. İnsanlara iyilik, güzellik ve doğruluk istikametinde devamlılık sağlar. Kötülük, çirkinlik ve yanlışlıklar karşısında direnme ve dayanma gücü verir.  Nefsi istekleri meşru yolla tatmini önerir. Geçici başarısızlık ve tatminsizliklerden bunalıma düşmesini önler.” dedi.

Sözü, din eğitiminde muallimin rolüne getiren Prof. YERİNDE, “Muallim nedir? Muallim belki genç ruhları kendilerine mahsus manaları bir örs üzerinde döverek işleyen bir demircidir. Muallim her şeyden önce bir sanatkardır; ruhlar sanatkarıdır. Muallim tahammül etmesini bilen, tahammül etmesini seven bir idealcidir. Muallim hepimizin her an muhtaç olduğu doktordur. Muallim en fazla hür insandır. Muallimin kişisel özellikleri: Adil, sorunluluk sahibi, sevecen, güvenilir, açık fikirli, esnek, hoşgörülü, esprili, anlayışlı, cesaretlendirici, destekleyici… Mesleki özellikleri ise Genel kültür, alan bilgisi, formasyon. İkisi de aynı derecede önemlidir.” dedi.

Prof. Dr. Adem YERİNDE konferansını, “Din eğitimcisi genel eğitim bilgileri yanında dini bilgileri de yeterince öğrenip doğru yorumlamak zorundadır ki, din eğitimi konusuna giren meselelere isabetli teşhisler koyup çıkış yolları gösterebilsin. Yetişmekte olan çocuklara din eğitimi verilirken mutlaka onların ruhsal ve bedensel gelişmeleri göz önünde tutulmalı, idrak, zekâ, ilgi ve dikkat seviyeleri bilinerek ona göre öğretim yapılmalıdır. Yanlış ve zamansız eğitim öğretimin zararı bütün eğitim konuları için geçerli olmakla beraber, tesirleri çok derin ve kalıcı olan din eğitimi alanında yapılacak yanlışların tehlikesi fert ve cemiyet planında daha büyük olur. Kur’an’a göre aşağıda sıralayacağımız İslam davetçisinin özellikleri aynı zamanda mualliminde özellikleridir.
Bunlar:
1. İnanırlık/Güven,
2. Söz ve davranış birliği,
3. Muhatap kitleyi tanıma,
4. Söz ve ifade güzelliği,
5. İnsanların sevgisini kazanmak,
6. Mütevazı olmak,
7. Sabırlı ve azimli olmak,
8. Şefkat ve merhamet,
9. İyi imaj vermek,
10. Kararlılık ve kendine güven” sözleri ile tamamladı.
 

 

Haberin Fotoğafları