FEDEK
FEDEK, farklı disiplinlerdeki Fen, Edebiyat, Fen-Edebiyat, Dil ve Tarih-Coğrafya Fakülteleri (Bundan sonra FEF olarak anılacaktır) öğretim programları için akreditasyon, değerlendirme ve bilgilendirme çalışmaları yaparak, Türkiye’de FEF öğretiminin kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunacaktır. FEDEK, FEF bölümlerinde eğitim-öğretim, bilimsel araştırma ve topluma hizmeti ilerletmek amacıyla kurulmuştur.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü FEDEK Komisyonu
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü FEDEK akreditasyon çalışmaları Dr. Öğr. Üyesi Salih ÖZYURT, Arş. Gör. Alperen Bedirhan COŞKUN, Arş. Gör. Münevver ERTÜRK, Arş. Gör. Berrin KASIMOĞLU DÖNMEZ, Arş. Gör. Orçun AYDOĞDU öncülüğünde Bölüm öğretim üyeleri/elemanları tarafından yapılmaktadır.
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Program Çıktıları
Tablo: 3.1 Program Çıktıları
No
|
Türk Dili ve Edebiyatı Bölümü Program Çıktıları
|
PÇ1
|
Alanla ilgili bilgileri analiz, yorumlama ve değerlendirme yeterliliği edindirmek.
|
PÇ2
|
Türk dilini ses bilgisi, yapı-şekil bilgisi, söz dizimi ve anlam bilgisi bakımından inceleyerek; Türkçeyi doğru, güzel ve anlaşılır bir şekilde kullanma becerisine ulaşır.
|
PÇ3
|
Tarihî ve coğrafî perspektiften Türk Dili ve Edebiyatını ele alır.
|
PÇ4
|
Atatürk İlke ve İnkılâpları konusunda bilgi edinir.
|
PÇ5
|
Uzmanlaşılan alanda bilginin değerlendirilebilmesi amacıyla karar alabilme, onları yorumlayabilmek ve tepkileri tanımlayabilmek.
|
PÇ6
|
Alan içinde karşılaşılan problemlere bireysel çalışmalarıyla çözümler üretir ve bir çalışma ekibi üyesi olarak sorumluluk alır.
|
PÇ7
|
En az alanındaki bilgileri takip edebilecek ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek kadar yabancı dil bilgisine sahip olmak.
|
PÇ8
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında akademik düzeyde araştırma ve çalışma yapabilmenin temel bilgi ve becerilerine sahip olur.
|
PÇ9
|
Teknolojik materyalleri kullanma ve bilgiyi sunma yeterliliği edindirmek.
|
FEDEK çıktıları
Tablo 3.2 FEDEK Çıktıları
No.
|
FEDEK Çıktıları
|
I.
|
Kendi programları ile ilgili alanlarında yeterli bilgi birikimi ile kuramsal ve uygulamalı bilgilerini alanlarında kullanabilme becerisi
|
II.
|
Alanlarındaki problemleri saptama, tanımlama, yorumlama, formüle etme ve çözme becerisi; bu amaçla uygun analiz ve modelleme yöntemlerini seçme ve uygulama becerisi
|
III.
|
Bir süreci, olayı, olguyu, donanımı veya ürünü anlama, yorumlama, ilgili sorunları çağdaş yöntemlerle çözme becerisi
|
IV.
|
Öğretim programlarında en az iki adet alan dışı ders almış olması
|
V.
|
Alan uygulamaları için gerekli olan çağdaş araçları seçme, kullanma, geliştirme ve bilişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanma becerisi
|
VI.
|
Alanlarına göre tasarlama, deney yapma, alan çalışması, veri toplama, sonuçları analiz etme, arşivleme, metin çözme ve/veya yorumlama becerisi
|
VII.
|
Bireysel olarak ve takımlarda etkin biçimde çalışabilme becerisi
|
VIII.
|
Türkçe sözlü ve yazılı etkin iletişim kurma becerisi, en az bir yabancı dil bilgisi
|
IX.
|
Yaşam boyu öğrenme bilinci, bilgiye erişebilme, bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme becerisi
|
X.
|
Meslekî etik ve sorumluluk bilinci
|
XI.
|
Alan uygulamalarının evrensel ve toplumsal boyutlardaki etkileri (Çevre sorunları, ekonomi, sürdürülebilirlik vb.) ve hukuksal sonuçları konusunda farkındalık
|
Program Yeterlilikleri
Sıra
|
Yeterlilik
|
1
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanındaki eserleri okuma, anlama, çözümleme ve yorumlama süreçlerinde kullanılan kuram ve yöntemleri öğrenir; edebi metinlere eleştirel bir perspektifle uygular. Bireysel ve akademik gelişimini tamamlayarak planlı bir şekilde ilerler.
|
2
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanında kazandığı bilgi, beceri ve yetkinliklerle yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir.
|
3
|
Beşeri bilimler kapsamında çeşitli sosyal, kültürel ve sanatsal etkinliklere katılım sağlar ve bu etkinliklerin organizasyonunda aktif görev üstlenir.
|
4
|
Türkçeyi doğru, etkili ve estetik bir şekilde kullanmayı öğrenerek iletişim becerilerini güçlendirir. Anlama, yorumlama ve analiz yetkinliği kazanarak edindiği bilgiyi araştırma ve geliştirme amacıyla değerlendirir.
|
5
|
Türk dilinin tarihi lehçelerinin yazıldığı alfabeleri öğrenir. Bu alfabelerle yazılmış olan metinleri çevriyazıya ve Türkiye Türkçesi yazı diline aktararak metinler üzerinde kültürel, dini, dilbilimsel incelemeler ve değerlendirmeler yapar.
|
6
|
Türk Dili ve Edebiyatı alanına giren eserleri okuma, anlama, analiz etme ve yorumlama süreçlerinde kullanılan kuram ve yöntemleri öğrenir; bu bilgileri metinler üzerinde eleştirel bir bakış açısıyla uygular. Bireysel ve akademik gelişimini tamamlayarak bilinçli bir şekilde yönlendirir.
|
BİLGİ
|
Kuramsal, Olgusal
|
– Türk Dili ve Edebiyatı alanında temel bilgi ve beceriler edinmek.
– Türk Dili ve Edebiyatına dair kavram ve teorileri bilimsel yöntemlerle değerlendirmek.
– Türk Dili ve Edebiyatının tarihsel gelişimini ve değişimini başlangıcından günümüze kadar kavramak.
– Türk dünyasını tarih, sosyoloji ve kültürel bağlamda genel hatlarıyla araştırmak.
– Türk Dili ve Edebiyatı metinlerini dilsel ve edebi unsurlar açısından incelemek.
|
BECERİLER
|
Bilişsel, Uygulamalı
|
– Türkçenin tüm lehçe ve şivelerinin gramer yapılarını kavramak ve analiz edebilmek.
– Türk Dili ve Edebiyatıyla ilgili bir problemi tanımlayarak çözüm üretebilmek.
– Türk dünyası edebiyatları üzerine eleştirel ve akademik yorumlar yapabilmek.
– Türk dünyası edebiyatlarına ait metinleri okuyarak tartışabilmek ve değerlendirebilmek.
– Disiplinler arası bir bakış açısıyla Türk Dili ve Edebiyatını analiz edebilmek.
|
YETKİNLİKLER
- Dil Bilgisi ve Analiz Yetkinliği:
- Türkçenin gramer yapısını ve dil bilgisel özelliklerini derinlemesine kavrar.
- Türkçenin tüm lehçe ve şivelerini tanıyarak karşılaştırmalı dil analizleri yapabilir.
- Edebi Metin İnceleme ve Yorumlama Yetkinliği:
- Türk edebiyatına ait eserleri tarihsel süreç içinde değerlendirir.
- Edebi metinleri eleştirel ve akademik yöntemlerle analiz eder ve yorumlar.
- Metinler arası ilişkiler kurarak edebi eserleri bağlamsal olarak değerlendirir.
- Araştırma ve Akademik Çalışma Yetkinliği:
- Bilimsel araştırma yöntemlerini kullanarak dil ve edebiyat alanında akademik çalışmalar yürütür.
- Kaynak taraması yaparak edebi ve dilbilimsel araştırmalarda güvenilir veriler kullanır.
- Disiplinler arası bakış açısıyla Türk Dili ve Edebiyatı çalışmalarına katkı sağlar.
- Türk Dünyası ve Kültürel Bağlam Yetkinliği:
- Türk dünyası edebiyatlarını tarih, kültür ve sosyoloji bağlamında analiz eder.
- Farklı dönemlere ve coğrafyalara ait Türk edebiyatı eserlerini karşılaştırmalı olarak değerlendirir.
- Türk kültürünün gelişimini dil ve edebiyat perspektifinden ele alır.
- İletişim ve Etkili Dil Kullanımı Yetkinliği:
- Türkçeyi yazılı ve sözlü olarak doğru, etkili ve estetik bir biçimde kullanır.
- Akademik ve edebi metinleri anlama, yorumlama ve üretme becerisine sahiptir.
- Toplumsal ve kültürel bağlamlarda etkili iletişim kurabilir.
- Mesleki ve Kurumsal Yetkinlik:
- Eğitim, basın-yayın, editörlük, akademi gibi alanlarda edindiği bilgi ve becerileri profesyonel hayata uyarlayabilir.
- Türk Dili ve Edebiyatı ile ilgili projeler geliştirir ve etkinliklerde aktif rol alır.
- Yaşam boyu öğrenme bilinciyle akademik ve kültürel gelişimini sürdürür.
|